Interview Palet

Verschenen in Palet januari 2018

Wie ben je en waar kom je vandaan?

Elizabeth: Ik kom van het ROC TOP waar ik teamleider was. Op dit MBO wordt les gegeven aan probleemjongeren op niveau 1 en 2. Ik woon in Amsterdam met mijn man, twee dochters, hond en kat.

Greetje: Via Groningen, Duitsland en Zutphen ben ik in Amster- dam beland. Negen jaar geleden oriënteerde ik me op de scholen in Amsterdam en drie scholen spraken me aan vanwege hun andere pedagogische benadering. Eén daarvan was de OSB, maar het werd de Apollo, een school voor jongeren met gedragsproblematiek. Ik was daar mentor, schoolopleider en docent Duits. Ik ben nu 21 jaar werkzaam in het onderwijs. Verder woon ik op IJburg met vriend en kat.

Christel: Ik kom uit Hilversum en werk al dertig jaar in het onder- wijs. Ik heb op verschillende scholen in het Gooi gewerkt, de laatste zestien jaar was ik afdelingsleider op het Comenius College. Omdat ik nieuwsgierig was naar andere scholen ben ik vorig jaar als interim schoolleider aan de slag gegaan, eerst in Dordrecht en nu dus in de Bijlmer.

Waarom koos je voor de OSB?

Elizabeth: Ik kende de school van de tijd dat mijn dochters zich oriënteerden op een middelbare school. Wat mij aansprak, is dat de school zo gericht is op de leerling. Wij woonden te ver weg en mijn dochters kozen voor een andere school. Ik heb nu voor de OSB gekozen, omdat ik graag op een VO-school wilde werken. Het is een leuke leeftijdsgroep en er heerst een andere ‘vibe’; er gebeurt van alles en ik heb meer persoonlijk contact met de leerlingen.

Greetje: ik wilde graag werken op een brede school met een afspiegeling van de maatschappij. De OSB is letterlijk en figuurlijk veelkleurig: veel soorten mensen met veel verschil- lende kwaliteiten en mogelijkheden.

Christel: Bij mij ging het iets anders. De OSB had voor deel- school C een collega aangenomen die zwanger was. Tot ze zou beginnen, zocht de school ze een tussenoplossing – en dat was ik. Ik was heel blij toen Saskia, de directeur, mij vroeg. De OSB is bekend in onderwijsland door het bijzondere concept, waarbij leerlingen van alle niveaus twee jaar bij elkaar in de klas zitten. Dit concept heeft juist de laatste jaren weer meer positieve aandacht.

Wat is je eerste indruk van de school?

Greetje: Er wordt veel georganiseerd, zoals alle activiteiten bij OSB-breed. Leerlingen worden écht uitgedaagd om op een hoog niveau te werken. Er stromen dan ook veel leerlingen op.

Elizabeth: De school is opgedeeld in deelscholen. Het is dus kleinschalig georganiseerd. Voor zowel leerlingen als docenten is dat prettig, omdat je fijn je eigen kleine schooltje hebt. Tegelijkertijd kan je wel profiteren van alle faciliteiten een grote school.

Christel: In het Gooi werkte ik op een wat je noemt ‘witte’ school. Ik vind het een rijkdom om op de OSB te werken met leerlingen met zo veel verschillende achtergronden, zowel sociaal als cultureel.

Wat verdient aandacht?

Greetje: Ik vind het belangrijk dat er, vooral in de onderbouw, veel structuur is. Dat leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Ik ben ’s ochtends vroeg op school, onder andere om ervoor te zorgen dat leerlingen op tijd in de les zijn.

Elizabeth: Van oudsher is er op de OSB veel aandacht voor zorg. Voor kinderen die een beetje of wat meer hulp en ondersteu- ning nodig hebben, zoeken we een passende oplossing. Dat moet vooral zo blijven.

Christel: Iedere deelschool heeft haar eigen gezicht en dyna- miek, maar er is ook een stevig profiel als ‘heelschool’. De school geeft veel aandacht aan de professionele ontwikkeling van haar docenten en dat zie je terug in de klas.

Nog een laatste vraag: waarom adviseer je leerlingen en ouders om te kiezen voor de OSB?
Greetje: Het is een diverse leef- en leergemeenschap met kinderen met verschillende achtergronden. Als je dat leuk vindt, ben je op de OSB helemaal op je plek. Iedereen mag anders zijn.

Elizabeth: De aandacht die de OSB geeft aan de individuele leerling, zeker in vergelijking tot andere scholen.

Christel: Ik adviseer ze om te kiezen voor de OSB vanwege de goede sfeer. Op de OSB worden ouders echt betrokken bij de gang van zaken op school en er is veel contact.