In mei 2016 heb ik een bewuste keus gemaakt voor interim werk. Met 28 jaar onderwijservaring wilde ik ‘iets anders’… maar niet búiten het onderwijs. Het werken als interim schoolleider is ontzettend leuk, spannend en leerzaam. Ik kom steeds in andere organisaties, nieuwe situaties, waar ik mijn expertise uitstekend kan inzetten. Binnen een week voel ik me thuis op een nieuwe school en ik kan mezelf snel kan inwerken. Ik besteed veel tijd aan het beter leren kennen van de mensen met wie ik werk. Ik zorg voor verbetering op de korte termijn en ga samen met het team aan de slag voor de (middel)lange termijn. Belangrijke speerpunten zijn: leerlingen efficiënter en bewuster laten leren, het vormen van een (meer) professionele leergemeenschap, het versterken van persoonlijk leiderschap, een goede communicatie en een heldere structuur. In mijn werkwijze combineer ik eigenschappen die haaks op elkaar lijken te staan:
- relatie met zakelijkheid
- analyse met daadkracht
- structuur met ruimte
Op het Insula College in Dordrecht leidde unit havo bovenbouw. Deze afdeling kwam onverwacht zonder leidinggevende te zitten. Samen met de schoolleiding heb ik gewerkt aan het vaststellen van een nieuw koersplan en een nieuwe organisatiestructuur. Veel acties waren gericht op het verbeteren van de resultaten en het verder ontwikkelen van onderwijs gericht op de havo leerling.
Op de Openschoolgemeenschap Bijlmer vervang ik een nieuwe deelschoolleider die in maart start. In het team besteed ik aandacht aan een cultuur waarin collega’s onderling leren en elkaar aanspreken. In het managementteam werk ik mee aan een efficiënte en veilige vergaderwijze en doen we ervaring op met het werken in ‘Basecamp’ (een systeem á la Leerkracht of Scrum)
Ik krijg opdrachten via bureaus (bv De Roo) of rechtstreeks.
Op Scholen aan Zee verving ik van februari – juli 2018 een uitgevallen teamleider. Ik werkte op twee vestigingen, op het Lyceum aan Zee en op het Junior College in Julianadorp. Daardoor was ik veel bezig met de dagelijkse organisatie. Daarnaast deed ik een aantal beoordelingstrajecten en voerde ik functioneringsgesprekken in het kader van de gesprekscyclus. Voor dat doel woonde ik veel lessen bij.
In augustus 2019 ben ik gestart op het Corlaer College als conrector. Met twee vacatures in de directie was een interim invulling daarvan nodig, naast de plaatsvervangend rector. Portefeuilles waar ik me mee bezig houdt zijn bijvoorbeeld zorg en formatie. Ik ben met een groep mensen bezig om te kijken hoe we de cao-afspraak met betrekking tot ontwikkeltijd op een manier kunnen invoeren die bij de school past en docenten helpt. Binnen het MT voeren we gesprekken, wat ons werk voor ons betekent en hoe we samen leiding willen geven aan de school.
Net als het Corlaer College vaar ik (ook onbewust) op Luc Stevens waar het gaat om goed onderwijs. autonomie, relatie en competentie zijn de belangrijkste pijlers aanwijst bij het motiveren van leerlingen. Ik heb ervaren dat die driepoot mij ook drijft in mijn werk als interim-manager. Voor ‘relatie’ staat: luisteren, vragen stellen, nieuwsgierig zijn. Voor ‘autonomie’ staat: mensen hun eigen weloverwogen keuzes laten maken (binnen het schoolbeleid). En voor ‘competentie’ staat: mensen uitdagen om net iets verder te gaan.
Interim-werk betekent: een reis door onderwijsland. Ik kijk wat mijn bijdrage kan zijn in de school en voer het uit. Ik sta met een stevig been binnen de school en blijf er met één been buiten staan. Daardoor ben ik gelijk ‘hands on’ (aan de slag op de werkvloer) en beschouwend. Een prachtige baan!