Coaching

Hierbij stel ik me graag voor als coach van schoolleiders/middenmanagers (in opleiding).  Ik heb jarenlang ik het onderwijs  gewerkt als docent economie, geschiedenis en wetenschapsoriëntatie. Daarnaast ben ik sinds 2002 schoolleider.

Ik werk sinds drie jaar als interim schoolleider op verschillende scholen in Nederland. Ik werk dan altijd op het niveau van middenmanager: teamleider, afdelingsleider of conrector. Iedere school is anders maar overal werk ik met plezier omdat je op elke school samenwerkt met mensen die het onderwijs net zo’n warm hart toedragen als ik. Ik zie het als mijn opdracht om bij te dragen aan ontwikkeling in de school , samen met een team. Ik zou in geen andere sector willen werken. Schoolleider is een vak en ook al doe je het al jaren, je blijft voortdurend bezig om jezelf te ontwikkelen bv op het vlak van onderwijskundig, situationeel en persoonlijk leiderschap.

Het coachen van middenmanagers  is voor mij dan ook de kers op de taart. De gesprekken die we voeren vloeien voort uit situaties die je in de praktijk tegenkomt. Erover praten geeft inzicht in je overtuigingen, je kwaliteiten en allergieën etc. Ik gebruik verschillende gespreksvormen bij de coachingsgesprekken.

In mijn werk als schoolleider en coach pas ik de visie van Luc Stevens toe.  (naar Deci/Ryan). Stevens geeft aan dat goed onderwijs dat leerlingen motiveert gebaseerd is op de driepoot autonomie, relatie en competentie. Deze drie uitgangspunten gelden wat mij betreft ook voor het leidinggeven aan een afdeling en voor het coachen van collega’s. 

‘Autonomie’  leidt tot dynamiek en creativiteit. ‘Relatie’ houdt voor mij in  dat je werkelijk in iemands werk en persoon geïnteresseerd bent. Die belangstelling is de basis voor het professionele gesprek.’ Competentie’ houdt in dat je iemand leiding geeft of coacht  door aan te haken bij de kwaliteiten en de kracht van die persoon en van daaruit te werken aan ontwikkeling.

Nog even iets over mijzelf: ik ben 55 jaar, ik woon in Hilversum, ben getrouwd en heb twee kinderen van 21 en 24. Ik reis en wandel graag de hele wereld rond. Reizen en onderwijs combineer ik door ieder jaar mee te gaan als begeleider van het programma Werelddocent van Edukans. Ook dit jaar gaan we weer met studenten, docenten en schoolleiders naar Ghana om twee weken samen te werken met collega’s ter plaatse.

Ik verheug me op een waardevolle samenwerking!